N-VA en oppositie verwijten CD&V voorkeursbehandeling

Op 7 december 2010

Twee Duffelse muziekverenigingen krijgen vanaf volgend jaar elk tweeduizend euro subsidie. Alle andere socioculturele verenigingen moeten het met gemiddeld zo'n tweehonderd euro stellen. Dit leidde tot verdeeldheid binnen de meerderheid.

De gemeenteraad stemde in 2004 een subsidiereglement voor de socioculturele verenigingen. Het schepencollege legde maandagavond een aangepaste versie ter stemming. Het werd enkel door CD&V zelf gesteund, zelfs kartelpartner N-VA vond de aanpassing een stap te ver.

"Terwijl het oude reglement voor alle culturele verenigingen gold, zal dit nieuwe reglement voor alle socioculturele verenigingen gelden, behalve twee: koninklijke fanfare De Trouwe Vrienden en koninklijke harmonie Sint-Cecilia.
De voorkeursbehandeling van deze twee verenigingen gaat naar mijn mening te ver", stelt onafhankelijk gemeenteraadslid Staf Aerts.

"Beide muziekmaatschappijen hebben zelf om deze bijkomende middelen gevraagd voor het onderhoud van hun instrumenten en de aankoop van partituren. Wat is dan de financiële toestand van deze twee verenigingen? Zitten zij zo krap bij kas? Op deze vragen kon schepen voor Cultuur Lili Stevens (CD&V) eerder niet antwoorden. Nochtans is schepen Patrik Van Herck (CD&V) ondervoorzitter van Sint-Cecilia en is de voorzitter van CD&V-Duffel de ondervoorzitter van De Trouwe Vrienden", merkt Aerts fijntjes op.

Het manoeuvre van het schepencollege deed onafhankelijk raadslid Guido De Clerck terugdenken aan de tijd toen er in Duffel nog geen subsidiereglement bestond. "Hoe meer CVP'er je toen was, hoe meer subsidie je kreeg. Door dit nieuwe subsidiereglement creëer krijg je opnieuw wantoestanden."

De minst verwachte tussenkomst kwam van raadslid Koen Frederickx, die als enige N-VA'er deel uitmaakt van de meerderheid. "Ik ga er niet mee akkoord dat twee verenigingen geld krijgen zonder dat ze aan een subsidiereglement moeten voldoen", stelde hij.

Staf Aerts vond het ook nog vreemd dat schepen Lili Stevens het nieuwe subsidiereglement steunt. "In september zei ze op de Cultuurraad dat ze ertegen was. "Ik wil die bocht wel uitleggen", antwoordde Stevens. "De collega-schepenen hebben tijdens de budgetbespreking in oktober voorgesteld om die vierduizend euro extra te voorzien. Zo wordt er geen enkele andere vereniging slechter van. Daar kon ik als schepen van Cultuur toch moeilijk tegen zijn."