Restauratiepremie voor Spoorwegfort in Duffel

Op 19 juni 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Vlaams minister Geert Bourgeois, bevoegd voor Onroerend Erfgoed, kent een premie van 481. 621,05 euro toe voor de restauratie van het Spoorwegfort aan de Mechelsebaan in Duffel.  Het fort is beschermd sinds april 2012. De subsidie wordt toegekend aan de vzw Kempens Landschap die het spoorwegfort beheert.

Eerder kende de minister al een subsidie van 110.000 euro toe in het kader van de herdenking van ‘100 jaar Groote Oorlog’, waarbij de vzw het spoorwegfort wil uitbouwen als een belevingspunt en vertrekpunt op het bestaande fiets- en wandelnetwerk  waarbij het WO I-verleden van het fort op een originele manier ontsloten wordt.

Dit spoorwegfort is een mooi voorbeeld van hoe toerisme en erfgoed hand in hand gaan,” aldus minister Bourgeois. “De ontsluiting van dit mooi stukje oorlogserfgoed moet een echte meerwaarde worden in het licht van de 100- jarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog, en lang daarna.”

Het spoorwegfort van Duffel werd opgericht in 1886 en is een unieke getuige van de evolutie van de militaire bouwkunde in de laatste decennia van de 19de eeuw. Het is het eerste fort waarbij beton is gebruikt voor de gewelven. De bakstenen rondlopende gang is bovendien enig in zijn genre. Tijdens de Eerste Wereldoorlog hield het spoorwegfortje als laatste vestingwerk op de zuidelijke Nete-oever stand tot 3 oktober 1914. Na de oorlog verloor het zijn betekenis en werd het niet herbewapend.

De vzw Kempens Landschap werd onlangs erkend als Open Monumentenvereniging (12 april 2013). Ze wil het fort van Duffel uitbouwen tot de zuidelijke toegangspoort van de buitenste fortengordel en tot een fort waar erfgoed, natuur en zachte recreatie hand in hand gaan. Er wordt een belevingstentoonstelling gerealiseerd over de geschiedenis van het fort en de huidige bewoners (vleermuizen). Er komt tevens een horecapunt in het fort. Het forteiland wordt toegankelijk gemaakt voor wandelaars.

De restauratiecampagne omvat volgende werken: zachte gevelrestauratie, restauratie van het interieur, herstel van de unieke rolbrug en het gedeeltelijk toegankelijk maken van de onderaardse gang.