Twee muziekmaatschappijen krijgen groter deel van koek

Op 8 december 2010

Om hun deel van de subsidiekoek te ontvangen, moeten de verenigingen aan een aantal normen voldoen. Ze moeten op allerlei manieren aantonen dat ze actief zijn, leden hebben en een sociale of culturele uitstraling hebben. Daarmee kunnen ze punten verdienen en volgens die punten krijgen ze een bepaald deel van de subsidiekoek. Het is een behoorlijk tijdrovend en soms slopend werkje voor de secretarissen voor een gemiddeld bedrag van 212 euro waar ze dit jaar recht op hebben.

Maar twee van de 77 erkende verenigingen worden van die verplichtingen vrijgesteld. De fanfare De Trouwe vrienden en de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia krijgen 2.000 euro.

Daar had coalitiepartner N-VA het moeilijk. Gemeenteraadslid Koen Frederickx stemde om die reden tegen. ‘Dit reglement is er gekomen om een einde te stellen aan de willekeur van subsidiëring', zegt hij. ‘Het is ongehoord dat voor de gemeente de ene vereniging belangrijker is dan de andere.'

Ook onafhankelijk raadslid Staf Aerts bespeurt favoritisme in deze operatie. ‘Is het niet merkwaardig schepen Patrik Van Herck ondervoorzitter is van Sint-Cecilia en de lokale voorzitter van CD&V tevens de ondervoorzitter van De Trouwe Vrienden (de meerderheid in Duffel bestaat op één gemeenteraadslid na uit CD&V-leden, red.)', vraagt hij zich af. Bovendien staat in het verslag van de cultuurraad dat de bevoegde schepen tegen het plan was.'

Stemmingmakerij

Cultuurschepen Lili Stevens (CD&V) schuift deze argumentatie van tafel als stemmingmakerij. ‘Ik was er inderdaad tegen dat twee verenigingen uit de totale pot van 16.000 euro elk 2.000 euro zouden krijgen, wat ten nadele was van de andere verenigingen', zegt zij. ‘Maar het schepencollege voorzag deze 4.000 euro als afzonderlijke tegemoetkoming, zodat de 75 andere verenigingen eigenlijk meer krijgen (de muziekverenigingen kregen vorige jaren 700 tot 800 euro en die bedragen gaan nu mee naar de andere verenigingen, red). Daarmee kon ik perfect leven en daarom heb ik op de gemeenteraad voor gestemd. Waarom die twee verenigingen deze grotere dotatie ontvangen? Omdat zij een dure jeugdwerking hebben. De muziekverenigingen kopen zelf instrumenten voor jongeren zonder dat de ouders meteen moeten investeren in duur materiaal. Bovendien vraagt de gemeente op officiële feestdagen zoals 21 juli en 11 november aan de fanfare en de harmonie om een concert te geven. Wanneer het schepencollege zegt dat de twee bovendien waardevolle verenigingen zijn voor de Duffelse culturele wereld, denken we bijvoorbeeld aan het feit dat De Trouwe Vrienden dit jaar 100 jaar bestaat. Dat is cultureel erfgoed, dat moeten we koesteren.'