“Er valt een zware last van onze schouders”

Op 15 maart 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Als de gemeenteraad maandag het licht op groen zet, koopt de gemeente de voetbalterreinen van eersteprovincialer KVV Duffel. Voor de club eindigt dan een periode van onzekerheid die in 2012 ontstond.

Koninklijke Vlug en Vrij Duffel is een voetbalclub uit de Mijlstraat die sinds 1961 is ingeschreven bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond. De geel-zwarte club speelt sinds 1972 op terreinen gelegen in de Heidestraat. Jos Goossens, die de club een warm hart toedroeg, verhuurde de voetbalvelden. In 1987 kocht de club zelf nog aanpalende gronden voor de aanleg van extra voetbalvelden.

“Jos Goossens overleed in 2012. De erfgenamen wilden de gronden, die veel uitgebreider waren dan enkel de verhuurde voetbalvelden, in zijn geheel

verkopen. Aan die voorwaarden was een aankoop door de gemeente natuurlijk onmogelijk. De erfgenamen verkochten het geheel in 2014 aan Wim Dom uit Sint-Katelijne-Waver”, zegt schepen van Sport Sofie Joosen (N-VA).

Oplossing

“Het overlijden van Jos, maar ook de verkoop zorgden voor onrust”, pikt voorzitter Paul Crauwels in. “We werden immers plots geconfronteerd met een zeer onzekere toekomst. Omdat we zelf niet in staat waren om de terreinen te verwerven, klopten we aan bij het gemeentebestuur.”

“Ik heb dan onmiddellijk gesprekken aangeknoopt met de erfgenamen en later met de nieuwe eigenaar”, gaat Sofie Joosen verder. “Die verliepen zeer constructief en hij bleek bereid om de velden aan de gemeente te verkopen. Bovendien wilde hij ook nog een deel van een aangrenzend perceel verkopen, zodat we ook voor de duiveltjes, die op een kleiner terrein spelen, een oplossing kunnen bieden.”

Uiteindelijk kon de gemeente in september 2015 de procedure opstarten om de terreinen te verwerven. Ook de gronden in eigendom van KVV Duffel zelf worden aangekocht, zodat alle recreatiegronden in het bezit komen van de gemeente Duffel. De totale aankoopprijs bedraagt 368.463 euro.

Toekomst verzekerd

“Het verheugt me uitermate dat de aankoop eindelijk kan plaatsvinden. KVV Duffel is een gevestigde waarde in de Mijlstraat en zorgt voor een gezonde en sportieve vrijetijdsbesteding van vele Duffelaars. Nu de gemeente eigenaar wordt van de voetbalvelden is de toekomst van de club verzekerd en kan KVV Duffel zorgeloos verder bouwen aan de werking van de club”, stelt schepen Joosen.

Het clubbestuur is uiteraard ook zeer tevreden over de nakende verkoop. “Er valt nu een grote last van onze schouders. We tellen 230 leden en tien jeugdploegen. Dankzij de verkoop van gronden aan de gemeente zullen de jongeren hier ook de komende jaren kunnen blijven voetballen”, reageert Paul Crauwels opgelucht.

chris van rompaey ■ GVA 15 maart 2016