Bezoekdag kasteelruïne Ter Elst

Op 21 augustus 2023
Kasteelruïne zal gerestaureerd worden

Onze partij draagt zorg voor het Duffelse erfgoed. Denk maar aan het Spoorwegfort en Cinema Plaza. Momenteel werken we in samenwerking met Stichting Kempens Landschap aan de restauratie van kasteelruïne Ter Elst. Het dossier werd door het agentschap Onroerend Erfgoed goedgekeurd en er werd een premie toegekend van 525.000 euro. De toekomst van kasteelruïne Ter Elst is daarmee verzekerd. 'We willen er opnieuw een historische evenementenlocatie van maken' zegt burgemeester Sofie Joosen. Als je meer wil te weten komen over de plannen kom dan zeker langs op de bezoekdag op zondag 27 augustus.

De werken aan de kasteelruïne zouden volgend jaar al kunnen starten. Eerst zullen de stabiliteitsproblemen worden aangepakt. Nadien zullen de muren met elkaar verbonden worden en de vroegere ridderzaal krijgt een glazen overkapping. Een trappenpartij zal het vroegere vloerniveau met de kelder verbinden waardoor de ruimte ook kan gebruikt worden als theater. Eerder werd ook al beslist om een tweede wandelbrug aan te leggen van het kasteeleiland naar de buitenwal. Dit zorgt voor meer verbinding met de omgeving en nodigt passerende wandelaars uit om de site te bezoeken. De extra brug zal ook fungeren als een evacuatieroute tijdens een eventuele evacuatie.

Wil je meer weten over de restauratie en renovatie kom dan zeker langs tijdens de bezoekdag op zondag 27 augustus. De kasteelpoorten staan van 11 tot 17 uur open voor het publiek.