Bodycams voor onze politiediensten

Op 3 juni 2023, over deze onderwerpen: Veiligheid

Onze partij zet al lang in op het welzijn en de veiligheid van onze politiemensen. De politiezone BoDuKaP kocht recent dan ook 16 bodycams aan voor haar mensen op het terrein. Wetenschappelijk onderzoek en ervaringen in andere politiezones leren dat het aankondigen van het gebruik van de camera een kalmerend effect kan hebben op een gespannen situatie. We hopen dan ook dat deze bodycams zullen bijdragen tot het verminderen van geweld tegen de politie.

Bodycams zijn kleine camera’s die zichtbaar op de uitrusting van agenten worden gedragen en die de interventies van onze politiediensten filmen. Er zijn strikte regels om beelden en geluidsopnames te mogen nemen tijdens het politiewerk. De procedure werd grondig uitgewerkt op basis van de camerawetgeving. Zo moeten de politiemensen aankondigen dat ze bodycams dragen en de beelden en het geluid geregistreerd worden wanneer ze een interventie doen.

Wetenschappelijk onderzoek en ervaringen in andere politiezones leren dat het aankondigen van het gebruik van de camera een kalmerend effect kan hebben op een gespannen situatie. Zo dragen de camera’s bij tot de bescherming van onze medewerkers en het verminderen van geweld tegen de politie. De opnames kunnen ook gebruikt worden als bewijsstuk voor de rechtbank, zowel door burgers als politiediensten. De opgenomen beelden kunnen ook dienen ter identificatie van verdachten.

Ook maken de opnames het mogelijk om klachten met betrekking tot het politieoptreden te onderzoeken. Dagelijks worden politie-interventies door burgers gefilmd met hun smartphones. Deze beelden worden soms gemanipuleerd of tonen slechts een gedeelte van het politieoptreden. Door het gebruik van de bodycams zijn er achteraf minder discussies wanneer er vragen rijzen over het politieoptreden.

We zijn als partij alvast heel tevreden met de aankoop van de bodycams. In totaal gaat het om een investering van 19.885 euro.