Camera's tegen sluikstorten leveren resultaat

Op 14 april 2023, over deze onderwerpen: Natuur en Leefmilieu

In mei 2022 kochten we twee mobiele camera’s aan in de strijd tegen sluikstort. Uit een evaluatie van de werking van de camera’s blijkt dat ze wel degelijk hun nut bewijzen. Er werden al 36 GAS-boetes opgelegd, daarbovenop zijn er ook nog 25 dossiers lopende. N-VA Duffel blijft de strijd aangaan tegen sluikstorten en zwerfvuil.

Met deze camera's is alweer een belofte uit ons verkiezingsprogramma verwezenlijkt. En dat dit een goed voorstel was, blijkt uit de resultaten. “De mobiele camera’s hebben wel degelijk hun nut in de strijd tegen sluikstort. Enerzijds werken ze ontradend en anderzijds kunnen we met behulp van de mobiele camera’s de sluikstorters effectief betrappen en straffen. Bij 36 vastgestelde overtredingen konden we een dader identificeren en werd door de sanctionerende ambtenaar een geldboete opgelegd, samen goed voor meer dan 5.000 euro aan GAS-boetes. Daarenboven worden ook de opruimkosten doorgerekend aan de vervuilers. 2.500 euro werd zo al aan hen gepresenteerd . Er zijn momenteel nog 25 dossiers lopende en de camera’s blijven uiteraard registreren”, zegt schepen van milieu en natuur Isabel Glorie.

“Na plaatsing van de mobiele camera op een probleemlocatie is er na verloop van tijd een duidelijke vermindering van de hoeveelheid sluikstort merkbaar. Ondanks de positieve resultaten blijft een beperkt deel hardnekkig sluikstorten. We zullen deze overtreders blijven aanpakken. Om te vermijden dat de problematiek zich verplaatst naar andere locaties, worden ook de camera’s op regelmatige basis verplaatst”, aldus onze burgemeester Sofie Joosen aan.

We zijn als N-VA blij met deze resultaten en werken elke dag enthousiast verder om van Duffel een nog mooiere en aangenamere plek om wonen te maken.