Nieuwe vuilbakken

Op 24 april 2023

We willen dat Duffel een mooie en aangename gemeente is om te wonen, te leven en te werken. Propere straten en buurten vormen hierbij een belangrijk onderdeel. We plaatsten op heel wat locaties nieuwe en extra vuilnisbakken. Hardnekkig pijnpunt blijft de sigarettenpeuken. Daarom willen we met een nieuwe actie ook daar extra aandacht aan besteden.

In 2020 startte onze gemeente met een coachingtraject van Mooimakers om zwerfvuil en sluikstort tegen te gaan. Als proefproject werden er nieuwe vuilnisbakken geïnstalleerd in de stationsomgeving en achter de Sint-Martinuskerk. Uit de monitoring blijkt nu dat er minder zwerfvuil te vinden is. De nieuwe grotere vuilnisbakken uit het proefproject hebben dus wel degelijk een positief effect en zullen na deze positieve evaluatie dan ook over gans Duffel geplaatst worden. Deze plaatsing gebeurt vanaf eind april en zal in verschillende fases verlopen.

“Helaas blijven sigarettenpeuken een probleem. Om dat aan te pakken, rollen we nu een nieuwe actie onder begeleiding van Mooimakers uit. Onze medewerkers van het technisch centrum brengen nieuwe stickers op de vuilnisbakken aan én spuiten wegmarkeringen die de vuilnisbakken, allen voorzien van een uitdoofplaat, extra in het oog doen springen. Op die manier willen we extra sensibiliseren en deze problematiek aanpakken”, zegt schepen van milieu en natuur Isabel Glorie aan. “Een mooie en gezonde gemeente met veel groen betekent een gemeente met weinig sluikstort en zwerfvuil. Met deze maatregelen hopen we een stap vooruit te zetten in onze strijd tegen dat rondslingerend afval. Om de hardleerse mensen aan te pakken, zal ook handhaving deel uitmaken van deze actie”, besluit onze schepen.