We bouwen de schuld verder af

Op 27 juni 2023, over deze onderwerpen: Financiën

Op de gemeenteraad van maandag 26 juni lag de jaarrekening 2022 aan de raadsleden voor. Ondanks stijgende energie-en loonkosten kunnen we opnieuw positieve cijfers voorleggen.

Het lokaal bestuur geeft in de energiecrisis het goede voorbeeld en bespaart met een aantal doordachte maatregelen fiks op de energiekosten. Zo werd de temperatuur in de gebouwen een graadje lager gezet, werden lichtsensoren geplaatst en is er geïnvesteerd in Led-verlichting. Deze kleine aanpassingen en dalende energieprijzen in het najaar hebben financieel een groot verschil gemaakt. We bespaarden maar liefst 672.900 euro op de energiefactuur.

Duffel blijft ook investeren. Er vinden heel wat wegen- en rioleringswerken plaats zoals aan de Lintsesteenweg en de Hondiuslaan. Ook het onthardingsproject in Senthout loopt volop. Het restauratiedossier van kasteelruïne Ter Elst en de fuifzaal zijn alvast projecten waarvan de voorbereidingen achter de rug zijn en we binnenkort ook echt fysiek aan de slag kunnen. Het dak van sporthal De Pollepel werd ondertussen al vernieuwd. En ook andere sportinfrastructuur werd vorig jaar ingehuldigd zoals het succesvolle skatepark bijvoorbeeld.

Ook onze scholen werden niet vergeten. Met de Digisprong investeerden we voor 261.000 euro en ook het dak van De Meyl werd aangepakt en uitgerust met zonnepanelen. We maken ook opnieuw middelen vrij voor een verdere uitbreiding van het GTI Duffel. Eveneens een nuttige investering is de zonnewering voor de assistentiewoningen, goed voor 141.675 euro. En dat uitgaven ook renderen bewijzen onze mobiele camera’s tegen sluikstorten. De camera’s werden aangekocht voor een bedrag van 28.735 euro maar heel wat sluikstorters liepen intussen tegen de lamp. Ook de nieuwe vuilbakken waarin we investeren dragen bij tot een proper Duffel. De InDuffelBons zijn een toenemend succes. Er werd voor maar liefst 20.000 euro meer aan bons gekocht dan vorig jaar.

Onze burgemeester Sofie Joosen (N-VA) blikt tevreden terug op 2022: “Als gemeentebestuur dragen we het principe van de goede huisvader hoog in het vaandel. We zijn dan ook trots dat we de Duffelse schulden voor het derde jaar op rij afbouwen, ditmaal met maar liefst 2,7 miljoen euro. Dit is belangrijk want de schulden van vandaag zijn de belastingen van morgen. Een gezond financieel beleid voeren is dus in het belang van elke Duffelaar.”