Groene meters en peters voor zwerfvuilopruiming in Duffel

Op 8 januari 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De nieuwjaarsbrieven zijn juist voorgelezen aan meter en peter.  Ook de gemeente Duffel heeft meters en peters, namelijk groene meters en peters die naast de gemeentelijke groendienst mee zorgen voor de zwerfvuilopruiming in de gemeente.

De groene meters en peters in Duffel zijn vrijwilligers die mee een wegberm, een (deel van een) straat, een perkje of een speelpleintje netjes willen houden. Op de startbijeenkomst in december boden zich 10 vrijwilligers aan. Sommigen ruimden al zwerfvuil op, voor anderen is het de eerste keer.

Nora Bertels: “Velen ergeren zich aan het zwerfvuil in hun directe leefomgeving maar vinden het maar niets om andermans afval op te ruimen en dan blijft het liggen. Met de ‘groene meters en peters’ ruimen we de boel op en genieten van een nette omgeving. Het is niet nodig om dagelijks op afvaljacht te gaan, maar wekelijks of om de 14 dagen is voldoende.”

Elke peter of meter ontvangt een fluo hesje om goed zichtbaar en herkenbaar te zijn, een paar handschoenen, een grijpertje en een rol vuilzakken. Is de vuilzak vol dan mag je deze naar het technisch centrum brengen of het aan de milieudienst laten weten.

Erger jij je ook aan dat zwerfvuil naast de weg? Misschien ben jij zo iemand die regelmatig zwerfvuil opruimt in je straat of ben je bereid om dat in de toekomst te doen? Laat het weten aan de milieudienst en je ontvangt je gratis pakket opruimmateriaal. Je zal daarna ook worden uitgenodigd op de jaarlijkse vrijwilligersavond.

Op zondag 16 maart 2014 is er in Duffel een gemeentelijke lenteschoonmaak waar iedereen op uitgenodigd is.