BE-Alert waarschuwt Duffelaars tijdens noodsituaties.

Op 4 september 2017, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeenteraad

Een grote brand of een overstroming? Bij een noodsituatie in onze gemeente, willen we jou graag snel verwittigen. Dat kan via BE-Alert, een nieuw systeem waarbij ook Duffel is aangesloten. BE-Alert verwittigt je meteen van een noodsituatie via sms, e-mail of telefoontje. Je kan je heel gemakkelijk registreren op www.be-alert.be.

BE-Alert is een alarmeringssysteem dat jou verwittigt bij een noodsituatie. Met BE-Alert kunnen we als gemeente berichten sturen naar iedereen die ingeschreven is en waarop de noodsituatie impact heeft. Zo krijg je als inwoner heel snel de nodige info die je nodig hebt tijdens een noodsituatie. Je kan berichten krijgen via sms, een gesproken bericht via een vaste telefoonlijn of via e-mail.

"We vragen al onze Duffelaars om zich zeker te registreren. Dat doe je via www.be-alert.be. Enkel dan kunnen we je verwittigen als er iets gebeurt in jouw omgeving. Wil je ook berichten ontvangen bij een noodsituatie in de omgeving van je werk of in de buurt van jouw familie? Dat kan. Je kan verschillende adressen en verschillende telefoonnummers registreren," zegt burgemeester Marc Van der Linden. Inschrijven is volledig gratis.

Enkel de gemeente, de provincie en de federale overheid kunnen BE-Alert gebruiken. Ze mogen dat alleen maar doen om mensen in een bepaalde zone te verwittigen bij noodsituaties. "Een goede communicatie is cruciaal in een noodsituatie. Met BE-alert ontvang je dus enkel officiële, correcte informatie, rechtstreeks afkomstig van officiële bronnen. Bovendien krijg je ook de nodige aanbevelingen, zoals bijvoorbeeld ‘ramen en deuren sluiten’ bij een brand waarbij mogelijk giftige gassen vrijkomen. Hopelijk hebben we BE-Alert zo weinig mogelijk nodig, maar we moeten zo goed mogelijk voorbereid zijn”.

Heb je geen internet, dan kan je je laten registreren aan het onthaal van het gemeentehuis tijdens de openingsuren. Bij voorkeur kom je zelf langs bij het onthaal omdat we je handtekening nodig hebben. Als je niet goed ter been bent, kan je ons telefonisch contacteren op het nummer 015 31 12 02.