Duffel roept de Poolse regering op om homofobie te veroordelen.

Op 28 januari 2020, over deze onderwerpen: Welzijn en sociale zaken

Het gemeentebestuur roept de Poolse regering op om homofobie te veroordelen en de fundamentele vrijheden en mensenrechten te respecteren. De gemeenteraadsleden ondertekenden daarvoor gisteren een brief.

Vorig jaar lieten tientallen Poolse steden en gemeenten weten zones te creëren waar holebi's en transgenders niet welkom zijn. Praktijken waarop in heel Europa geschokt werd gereageerd. Ook in Duffel werd er een brief opgesteld, gericht aan de Poolse ambassadeur, die de praktijken openlijk veroordeelt.

Voorzitter van de gemeenteraad, Rita Bellens (N-VA): “Het is belangrijk dat we deze brief over de partijgrenzen heen ondertekenen. Mensenrechten zijn immers geen partijpolitieke zaak. We tonen met deze brief dat we onze Europese waarden van vrijheid en non-discriminatie te allen tijde willen beschermen. Ze vormen de basis van onze samenleving en er kan dus nooit op toegegeven worden.”

In Duffel wappert net zoals in vele andere gemeenten al jaren de regenboogvlag op 17 mei, de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie. Op die dag vraagt de LGBT-gemeenschap aandacht voor de discriminatie van holebi’s en transgenders.