Duffelse schulden voor het eerst sinds 2008 naar beneden

Op 27 juni 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van 27 juni 2016 stond de jaarrekening 2015 op de agenda. Voor het tweede jaar op rij boekt de gemeente Duffel een positief eindresultaat. Goed nieuws is ook dat de openstaande schuld van de gemeente Duffel met 1,7 miljoen euro afneemt. De eerste keer in 7 jaar dat de schuld afneemt.

Burgemeester Marc Van der Linden is blij met de cijfers: “We hadden een overschot gebudgetteerd voor 2015 maar door een aantal meevallers vallen de uiteindelijke cijfers nog beter mee. Zo besparen we bijvoorbeeld maar liefst 185.000 euro op onze gemeentelijke energiefactuur door de overstap naar een nieuwe leverancier en hebben we door ons zuinig beleid ook andere werkingskosten kunnen verminderen. Daardoor is de eindafrekening van 2015 positief en ben ik zeer verheugd dat ik als burgemeester, na de grote tekorten van 2011 en 2012,  kan zeggen dat het de goede richting uitgaat met onze gemeentelijke financiën.”

Wat in het oog springt is de daling van de Duffelse schuldgraad. Voor het eerst sinds 2008 daalt de openstaande schuld van de gemeente. In 2015 bedroeg die schuld nog 32.529.621 euro tegen 34.247.002 euro in 2014.

Burgemeester Marc Van der Linden licht toe: “Dit is wat mij betreft de belangrijkste vaststelling die we aan de jaarrekening 2015 kunnen verbinden. De schulden van vandaag zijn de belastingen van morgen. De laatste 10 jaar is de schuld van Duffel maar liefst verviervoudigd. Het is dan ook een prioritaire doelstelling van dit bestuur om die schuld beheersbaar te maken. Vorig jaar heeft Duffel bijna 3 miljoen euro moeten betalen aan kapitaalsaflossingen en interesten. Dat is een gigantisch bedrag. Het is dus een absoluut goede zaak dat we 1,7 miljoen euro schulden afbouwen en het financiële kompas de goede richting uitwijst.”