Fuifzaal komt op domein De Pollepel

Op 15 november 2021, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Jong N-VA

Het Duffelse gemeentebestuur kocht in 2021 een deel van domein de Pollepel en onderzocht samen met IGEMO de voorbije maanden of dit domein een geschikte locatie is voor de geplande nieuwe fuifzaal. Het locatie-onderzoek is nu afgerond. Op basis van het onderzoek blijkt het grasveld tussen feestzaal ’t Lepeltje en het Garageteater geschikt te zijn voor de bouw van een fuifzaal.

Schepen van jeugd Dirk Broes is blij dat er een geschikte locatie gevonden is: “Het is belangrijk dat jongeren in hun eigen gemeente kunnen fuiven. We beseffen sinds de coronacrisis meer dan ooit dat het belangrijk is om kansen op ontmoeting te ondersteunen.” De gemeente ging rond het fuifzaaldossier actief met jongeren in gesprek en richtte een werkgroep op. “Een locatie die centraal gelegen is, bereikbaar met de fiets, met voldoende aandacht voor verkeersveiligheid en zo gebouwd dat ze minimale overlast geeft voor omwonenden: dat zochten de jongeren”, verduidelijkt Dirk Broes. “Ook niet onbelangrijk was de timing: de gemeente zocht een locatie waar op korte termijn gebouwd kan worden. Domein de Pollepel voldoet aan heel wat criteria en kwam daarom als favoriete locatie van de werkgroep uit de bus.”

Het schepencollege ging niet alleen met jongeren in gesprek maar ook met buurtbewoners en de andere eigenaars die op het domein gevestigd zijn. Schepen van patrimonium Ann Van Winkel: “Uiteraard leven er bezorgdheden bij de omwonenden. Vooral rond verkeersveiligheid voor de jongeren zelf en rond geluidsoverlast. We engageren ons als bestuur om deze mensen te blijven betrekken bij het verdere ontwerp en gaan actief op zoek naar oplossingen voor de bezorgdheden die benoemd zijn, ook los van het fuifzaaldossier.”

Het college besliste op basis van het locatie-onderzoek, het advies van de werkgroep jongeren en de input van buren en andere eigenaars om verder te gaan met het ontwerp van een fuifzaal op domein de Pollepel. Aan de gemeenteraad ligt het voorstel voor om IGEMO het verdere dossier van de fuifzaal te laten begeleiden.

Sofie Joosen, burgemeester: “De eerstvolgende stap is de bepaling van het bouwprogramma en de zoektocht naar een architect die de fuifzaal kan ontwerpen. De fuifzaal zal ingetekend worden ergens op het grasveld tussen ’t Lepeltje en het Garageteater. Daarnaast willen we ook al wat verder vooruitkijken: hoe kunnen we op langere termijn de site van de Pollepel ook interessant maken voor wandelaars, gezinnen en sporters.”

Wie de vorderingen in het fuifzaaldossier wil volgen kan vanaf nu terecht op www.duffel.be/fuifzaal.