Goed nieuws voor Duffel in Fietsinvesteringsplan van Ben Weyts.

Op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts komt voor het eerst met een Fietsinvesteringsplan, dat alle fietsinvesteringen voor de rest van de bestuursperiode (tot 2019) concreet maakt. Het investeringsbudget voor de fiets stijgt naar een historische hoogte, tot 300 miljoen euro over 3 jaar (+25 procent). Voor Duffel staat de aanleg van nieuwe fietspaden langs de Mechelsebaan (N 14) in het Fietsinvesteringsplan.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meer Vlamingen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets. Weyts trekt het investeringsbudget voor de fiets daarom op naar een historisch hoog niveau. In 2017, 2018 en 2019 wordt de magische (en lang onbereikbare) kaap van 100 miljoen euro per jaar telkens gerond. Nu is er ook een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar met alle concrete projecten – en dat plan bevat ook goed nieuws voor Duffel. Nog dit jaar is 100.00 euro voorzien voor een studie rond de aanleg van nieuwe fietspaden langs de N14.

Sofie Joosen (N-VA), Vlaams Parlementslid en schepen in Duffel, volgt het dossier op de beide niveaus van zeer nabij op. “Ik heb minister Weyts recent nog een parlementaire vraag gesteld over de Mechelsebaan. De voorziene nieuwe, veilige fietspaden kaderen in een volledige heraanleg van deze gewestweg. Helaas voldeed geen van beide inschrijvers voor de aanbesteding van de voorbereidende studie aan de selectievoorwaarden. Het dossier moet dus opnieuw worden aanbesteed. Dat zorgt voor vertraging”

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zorgt in de loop van de komende maanden voor een aanstelling van een ontwerper, zodat het voorontwerp en ontwerp van de opdracht in de tweede jaarhelft van 2017 kan starten. De kredieten voor de werken staan op het indicatief investeringsprogramma van AWV van 2019.

Ook Geert Aerts, voorzitter van N-VA Duffel, is blij met de geplande investering. “De problematiek rond de Mechelsebaan sleept al lang aan. Door de opname van de fietspaden in zijn Fietsinvesteringsplan, onderstreept Weyts nogmaals zijn ambitie om zo snel mogelijk werk te maken van de heraanleg.”