Speelplaats wordt speeloase

Op 20 november 2023, over deze onderwerpen: Onderwijs en scholen
Speelplaats basisschool 't Kompas wordt onthard

Tijdens de gemeenteraad van 20 november werd de volgende stap gezet voor het omtoveren van de oude speelplaats van basisschool 't Kompas naar een nieuwe avontuurlijk groene speeloase. Agentschap Natuur en Bos keurde een subsidie van 150.000 euro goed voor het project. Met deze subsidie zal een grote groene avonturenspeelruimte gecreëerd worden.

De speelplaats is momenteel een klassieke stenen plek in een dichtbebouwde omgeving. Door het ontharden en vergroenen van de speelplaats creëren we een uitdagendere en meer leerrijke speelomgeving voor de kinderen. Er komen groenzones, klim- en klauterelementen en ruimte voor buitenklasjes. Daarnaast zorgt de groene oase voor minder verhitting in de zomer en meer biodiversiteit. 'De ontharding kadert binnen ons klimaatbeleid, inzetten op ontharding maakt deel uit van ons Energie- en Klimaatactieplan. We plaatsen ook nog drie hemelwaterputten waarmee we de toiletten van spoelwater kunnen voorzien', zegt onze schepen van milieu en natuur Isabel Glorie.

De gemeenteraad keurde afgelopen maandag het bestek en de raming goed. We gaan nu op zoek naar een aannemer die tijdens de zomervakantie aan de slag kan, zodat volgend schooljaar de leerlingen zich in de nieuwe speelomgeving kunnen amuseren.