Vlaamse subsidies voor kasteelruïne Ter Elst

Op 14 juni 2022, over deze onderwerpen: Onroerend erfgoed & Monumentenzorg
Kasteelruïne Ter Elst

Goed nieuws voor kasteelruïne Ter Elst. Het sterke en doordachte conceptdossier dat we samen met de Stichting Kempens Landschap indienden bij het agentschap Onroerend Erfgoed werd goedgekeurd met een zeer overtuigde ja. De restauratie en herbestem- ming van deze Duffelse erfgoedparel komt zo weer een flinke stap dichterbij. Minister Diependaele (N-VA) zal ongeveer een half miljoen euro subsidies toekennen voor de werken.

Onze partij is terecht fier op haar Duffelse monumenten en laat ze niet verloren gaan, integendeel. Eerder haalde onze burgemeester Sofie Joosen ook al een miljoen euro binnen aan subsidies voor de renovatie van Cinema Plaza en ook voor de renovatie van het Spoorwegfort ontvingen we van Geert Bourgeois (N-VA) een half miljoen euro.
Voor kasteel Ter Elst worden er drie belangrijke doelstellingen naar voor geschoven. Ten eerste willen we de site bewaren en permanent openstellen. De ruïne zal daarvoor terug veilig worden gemaakt zodat het opnieuw een evenementenplek kan worden. Ook willen we de bezoekers laten kennismaken met de historiek van het kasteel. De vroegere ridderzaal zal een glazen overkapping krijgen zodat deze ruimte kan benut worden. Het binnenplein van de ruïne zal heraangelegd worden en de contouren van het verdwenen kasteel zullen zichtbaar gemaakt worden door met variaties in het vloerpatroon. Tot slot komt er een nieuwe voetgangers- en fietsersbrug die het kasteeleiland met de Netedijk verbindt en zo de vele fietsers en wandelaars uitnodigt om een kijkje te nemen in het prachtig stukje Duffels erfgoed. Het restauratiedossier moet in het voorjaar van 2023 worden ingediend. Na goedkeuring zouden de werken kunnen starten eind 2023.