Duffel zet resoluut in op zomerscholen

Op 13 juli 2020, over deze onderwerpen: Welzijn en sociale zaken

Vlaanderen lanceerde in mei een open oproep naar scholen, lokale besturen, maar ook naar bijvoorbeeld welzijnsorganisaties om zomerscholen te organiseren. De oproep viel niet in dovemansoren en kende een groot succes. 144 projecten dienden een projectaanvraag in, 123 werden goedgekeurd. In de tweede indieningsronde zijn nu een 50-tal projecten ingediend. “We schakelen een versnelling hoger”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “We moeten op elke mogelijke manier vermijden dat leerlingen met een leerachterstand aan het nieuwe schooljaar beginnen.”

De coronacrisis heeft het afgelopen schooljaar grondig verstoord. Een deel van de leerlingen loopt het risico om na deze zomer met een achterstand te starten aan het nieuwe schooljaar. Zomerscholen kunnen dit vermijden door de kennis van leerlingen in de maanden juli en augustus gericht bij te spijkeren. “Het Vlaams onderwijs levert hier samen met de lokale partners een enorme inspanning. Dit is nooit vertoond”, zegt Weyts.

“Wij zetten resoluut in op de organisatie van zomerscholen in Duffel”, zegt burgemeester Sofie Joosen (N-VA), “we weten dat het nieuwe schooljaar niet normaal zal starten. We willen kost wat kost alle leerlingen mee, zodat niemand uit de boot valt. Een zomerschool kan écht een van de positieve effecten van corona worden”.