Procedure om Kasteel Ter Elst in Duffel te beschermen wordt opgestart

Op 14 januari 2021, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

Matthias Diependaele, Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed, beschermt de kasteelsite Ter Elst voorlopig als monument. “De ruïne van het kasteel Ter Elst, de walgracht en het terrein errond werden in 1973 gedeeltelijk beschermd als monument en als cultuurhistorisch landschap. Omdat enkel de helft van de historische kasteelsite beschermd is, bemoeilijkt dit beheer van de kasteelruïne en de directe omgeving. Daarom wordt voor de kasteelsite een nieuwe bescherming als monument ingesteld. Deze nieuwe bescherming omvat de volledige kasteelsite”, laat minister Diependaele weten.

Uit de kasteelruïne kan je nog de evolutie van het kasteel aflezen en de verschillende functies die de site had. De site van de voormalige waterburcht is nauw verbonden met de geschiedenis van de gemeente Duffel. De huidige ruïne dateert van rond 1500, maar Ter Elst wordt al in 1271 in teksten genoemd als een adellijke verblijfplaats.

De overblijfselen van het kasteel zijn een voorbeeld van residentiële architectuur in Brabant rond 1500. Kenmerkend zijn het materiaalgebruik (rode baksteen en bleke kalksteen) en de polygonale hoektorens en achthoekige traptoren. Hierdoor bezit de kasteelruïne nog steeds een monumentale allure met een sterke beeldwaarde voor de directe omgeving.

Procedure

Na de voorlopige bescherming organiseert het gemeentebestuur een openbaar onderzoek. Op die manier heeft iedereen de kans om opmerkingen of bezwaren kenbaar te maken bij de gemeente. Binnen de negen maanden beslist de Vlaamse minister van Onroerend Erfgoed over een definitieve bescherming.