Budget 2021 blijft ambitieus ondanks corona

Op 11 december 2020, over deze onderwerpen: Financiën

Op de gemeenteraad van maandag 7 december werden de budgetten voor 2021 goedgekeurd. Uit een hele lijst van investeringen springen een aantal projecten in het oog:

• Afwerking en opening van de gymhal
  • Finaliseren eerste uitbreiding GTiD
  • Dakisolatie gemeentelijk zwembad ter voorbereiding van zonepanelen in 2022
  • Wegen-en rioleringswerken Hondiuslaan
  • Verhoging verkeersveiligheid en verbetering fietspad Lintsesteenweg
  • Mobiele camera’s ter bestrijding en handhaving van sluikstort
  • Verledding van de straatverlichting
  • Totale renovatie van de bibliotheek
  • Realisatie van het skatepark
  • Dakrenovaties in basisschool De Meyl en zonnepanelen

N-VA en CD&V hebben er resoluut voor gekozen om de personenbelasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing voor 2021 niet te verhogen. Het lokaal bestuur Duffel hanteert voor zowel de personenbelasting als de onroerende voorheffing het laagste tarief van het arrondissement Mechelen. Ondanks corona is een ambitieus, realistisch en evenwichtig meerjarenplan nog steeds het uitgangspunt.

Burgemeester Sofie Joosen (N-VA) bevoegd voor financiën: “We zijn heel tevreden om met deze bestuursploeg te kunnen aankondigen dat de personenbelasting en onroerende voorheffing voor 2021 even laag blijven als de voorbije jaren. Dit zijn belastingen die elke inwoner en huiseigenaar moet betalen en hebben dus een grote invloed op elk gezin. We beseffen dat heel wat gezinnen het financieel niet makkelijk hebben in deze coronatijden.“

Ondanks de coronatijden staat Duffel duidelijk niet stil. We hopen dat 2021 een ‘normaler’ jaar kan zijn dat minder gehypothekeerd wordt door corona en waar elkaar ontmoeten centraal kan staan.