CurieuzeNeuzen in de tuin, ook Duffel doet mee!

Op 11 februari 2021, over deze onderwerpen: Natuur en Leefmilieu

Het lokaal bestuur schreef zich in op het grootste burgeronderzoek naar hitte en droogte ooit: CurieuzeNeuzen in de tuin.

Dit onderzoek van de Universiteit van Antwerpen en De Standaard bekijkt hoe we beter kunnen omgaan met de effecten van steeds warmere en drogere zomers. Hoe zorgen we ervoor dat onze tuinen een verkoelende plek blijven tijdens een hittegolf? Hoe wapenen we onze tuinen, maar ook onze parken, akkers en natuurgebieden beter tegen de droogte?

Reeds 185 gemeenten, naast al 400 scholen en ruim 48 000 burgers, registreerden zich voor dit unieke onderzoek. ”Het lokaal bestuur van Duffel is zich ook bewust van de uitdagingen die droogte met zich meebrengen en wil mee helpen data te verzamelen. We zullen op twee plekken een sensor plaatsen”, legt schepen van milieu en natuur Isabel Glorie uit.

Alle Duffelse tuinen, groot of klein, in het centrum of op het platteland, kunnen een meerwaarde zijn. Elke tuin op de begane grond met een gazon van minstens twee meter in diameter kan meedoen. De metingen gebeuren met een slimme sensor die automatisch data verstuurt en ze duren van zaterdag 3 april tot zaterdag 2 oktober 2021.