Drie duurzame Duffelse deelwagens

Op 8 februari 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Natuur en Leefmilieu
Schepen van Milieu en Natuur Isabel Glorie bij 1 van de nieuwe elektrische deelwagens.

Vanaf 1 april stelt onze gemeente 3 elektrische deelwagens ter beschikking van de Duffelaars. Schepen van Milieu en Natuur Isabel Glorie is zeer blij met de komst van de elektrische deelwagens: “Een deelwagen kan tot wel tien particuliere wagens vervangen en zorgt voor minder CO2 uitstoot. We zetten zo opnieuw een stap in de goede richting voor het behalen van onze klimaatdoelstellingen."

Duffel had sinds 2016 al een deelwagen maar die volstond niet meer. Daarom besloten we om samen met energiecoöperatie Klimaan drie nieuwe elektrische deelwagens ter beschikking te stellen. Duffelse gezinnen hebben vaak nog twee auto’s maar één daarvan wordt meestal weinig gebruikt. Zelfs sommige gezinnen met 1 auto gebruiken hun wagen weinig. De stap om een auto definitief weg te doen, is echter groot. Met deze drie nieuwe deelwagens willen we deze Duffelaars een goedkoper, gebruiks- en klimaatvriendelijk alternatief bieden.

De deelwagens kunnen zowel door de burgers als het personeel gebruikt worden. Zo geven we als gemeentebestuur het goede voorbeeld en zullen dienstverplaatsingen van het personeel op een duurzamere manier kunnen gebeuren. “De drie nieuwe wagens, twee Renault Zoe’s en een grotere Renault Kangoo, zullen herkenbaar zijn door een rode sticker, de vermelding van ‘coöperatief elektrisch autodelen’ en een naam op de motorkap.

Kies de namen

Duffelaars mogen de namen van de nieuwe deelwagens zelf kiezen. Dit kan via de Facebookpagina van Klimaan of via het contactformulier op de website van Klimaan. De naam moet beginnen met een G (gemeentehuis), S (station) of B (Bruul) zodat ze gelinkt zijn aan de straatnaam of locatie van de wagen.Je kan je voorstel indienen tot dinsdag 20 februari 2024.

Extra info

Om de deelwagens te kunnen gebruiken zijn er specifieke voorwaarden die terug te vinden zijn op deelmobiliteit.klimaan.be. Op donderdag 21 maart organiseren we trouwens een infomoment in de Beethovenzaal van de bibliotheek in Duffel. Daar krijg je een antwoord op al je vragen. Inschrijven hiervoor kan via coop.klimaan.be/infomomenten.