Extra coronasteun voor Duffelse verenigingen

Op 28 januari 2021, over deze onderwerpen: Financiën, Vrije Tijd

De Duffelse gemeenteraad keurde extra coronasteun goed voor Duffelse verenigingen.De Vlaamse Overheid voorziet een noodfonds corona voor de cultuur-, jeugd- en sportsector. Een deel van dat noodfonds wordt via de lokale besturen verdeeld: zij moeten met deze middelen het gemeentelijke jeugd-, sport- en cultuurbeleid een stimulans geven. Het lokaal bestuur van Duffel besliste deze week om er onder andere extra subsidielijnen voor de lokale verenigingen mee te financieren.

“Het verenigingsleven heeft het niet gemakkelijk dit jaar”, zegt Sofie Joosen, burgemeester en bevoegd voor sport. “Daarom zetten we vanuit het lokaal bestuur in op verschillende ondersteuningsvormen. Naast informatie over de veranderende regelgeving, willen we verenigingen ook financieel ondersteunen.” Eerder keurde Duffel al een kampsubsidie en een tussenkomst voor coronakosten van publieksevenementen goed. Deze nieuwe subsidielijnen komen daar nog bovenop.

Daarnaast wordt er voor elke erkende  erkende vereniging een vast subsidiebedrag van 200 euro voorzien. Dat kunnen ze vrij besteden om een deel van de weggevallen inkomsten uit sponsoring te dekken. Daarnaast kunnen socio-culturele verenigingen ook huurkosten indienen van het voorbije jaar. Dat kan zowel voor verenigingen die permanent huren als verenigingen die occasioneel een particuliere zaal voor hun werking huurden. De gemeente komt dan deels tussen in deze kosten.

Het lokaal bestuur werkte deze reglementen uit na een bevraging van de Duffelse verenigingen. Daaruit bleek dat ze vooral ondersteuning nodig hebben bij de aankoop van hygiënemateriaal zoals alcoholgels, mondmaskers, enz. “We voorzien dan ook een extra subsidie waarmee we de volledige kosten van dit type uitgaven van verenigingen op ons nemen.”, zegt Dirk Broes, schepen van jeugd. “Er staat geen maximumbedrag op deze uitgaven, zodat we op maat van elke vereniging een terugbetaling kunnen voorzien.”

Meer info over de subsidies, de voorwaarden en de aanvraagformulieren vinden verenigingen op www.duffel.be/steunmaatregelenverenigingen.