Zes buurtinformatienetwerken voor Duffel

Op 5 maart 2021, over deze onderwerpen: Veiligheid

De gemeente Duffel telt voortaan zes buurtinformatienetwerken (BIN). Elke straat in onze gemeente valt onder één van deze BIN’s. De bedoeling van zo’n netwerk is dat burgers van een bepaalde wijk en de lokale politie actief samenwerken aan een veiligere gemeente.

Burgemeester Sofie Joosen, lokale politie Bodukap en zes geëngageerde BIN-coördinatoren tekenden een BIN-charter. Hiermee zijn in Duffel de BIN’s Beunt, Kiliaan, Plaza, Mijlstraat, Stoclet, en BIN-Z een feit. BIN-Z is een aparte BIN voor de zelfstandigen in KMO-zone Itterbeek. Je kan een BIN herkennen aan het logo op borden en de stickers aan de woningen van de leden.

Een buurtinformatienetwerk is een samenwerkingsverband tussen burgers en de lokale politie binnen een bepaalde wijk met de bedoeling om gemakkelijker informatie uit te wisselen. Buurtbewoners, maar ook bedrijven, lichten de politie in als ze iets verdacht zien. De politie onderneemt dan de nodige stappen en geeft nadien informatie aan de bewoners die lid zijn van de betrokken BIN. Ook stuurt de politie regelmatig concrete tips rond inbraakpreventie naar de leden. Elke BIN staat onder leiding van een BIN-coördinator. Deze coördinator is een burger uit de buurt. Een BIN is ook geen organisatie die patrouilles of interventies uitvoert. Dat zijn taken die exclusief tot de bevoegdheid van de politie horen.

Burgemeester Sofie Joosen: “Door deze samenwerking tussen politie en burgers verbetert de sociale controle in onze gemeente. Ik ben zeer verheugd dat een heel aantal Duffelaars zich alvast willen inzetten voor dit initiatief. Op deze manier worden onze inwoners belangrijke partners in de bestrijding van inbraken en andere criminaliteit.”

Alle inwoners zullen eind maart het infoblad van lokaal bestuur Duffel in de bus vinden. Daarin staat een inschrijvingsformulier waarmee ze gratis kunnen toetreden tot het BIN in hun buurt. Inschrijven is eveneens mogelijk via de website van politiezone Bodukap.