Vanaf dinsdag mondmasker verplicht op Duffelse markt

Op 19 juli 2020, over deze onderwerpen: Lokale economie, Veiligheid, Welzijn en sociale zaken

Vanaf dinsdag 21 juli draagt elke bezoeker (vanaf 12 jaar) verplicht een mondmasker op de Duffelse markt. Burgemeester Sofie Joosen neemt deze beslissing na een evaluatie van de dinsdagmarkt van afgelopen week en aanvullend op wat de overheid besliste over mondmaskers in winkels.

De recente beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad maken het mogelijk om alle marktkramers opnieuw toe te laten op de markt. Als organisator is het lokaal bestuur verplicht om alles in veilige banen te leiden volgens de wettelijke coronarichtlijnen. Daarbij moeten we de maximumcapaciteit op het parcours op elk moment monitoren en is er een enkelrichting van toepassing. Wanneer op piekmomenten de maximumcapaciteit van de markt is bereikt, vragen we bezoekers om even te wachten. Wil je niet in een wachtrij staan, dan raden we aan om voor 9 u. of na 11 u. te komen.

Schepen voor lokale economie, Dirk Broes: “Nu alle marktkramen opnieuw toegelaten zijn betekent dit dat er binnen de marktzone veel minder ruimte overblijft voor een veilige circulatie. De extra kramen en de start van de zomervakantie lokken bovendien heel wat extra bezoekers. We vragen alle marktbezoekers om de richtlijnen strikt op te volgen. We merken echter dat een aantal bezoekers de coronamaatregelen niet meer respecteren.”

De evaluatie van de afgelopen dinsdagmarkt leidt tot een strikter optreden vanaf 21 juli. Vanaf die dag geldt voor elke bezoeker vanaf 12 jaar de verplichting om een mondmasker te dragen. Wie geen mondmasker draagt op de markt, krijgt geen toegang. De verplichting geldt niet op de horecaterrassen. Hier moeten uiteraard wel de geldende horecaregels strikt nageleefd worden, waaronder de afstanden tussen de tafels.